Budapest, 2023. június 9. – Bár egyre többen választják a magánegészségügyi rendszert, a betegek szerint még mindig van fejlődési lehetőség az úgynevezett betegbarát szempontok, a páciensélmény-tervezés terén. Ezért az idei évben először került sor az Év Betegbarát Szolgáltatói díj kiosztására a betegbarát projekt keretében. A díjat azok a magánegészségügyi szolgáltatók nyerhették el, akik Magyarországon a legjobb betegközpontú ellátást nyújtják 2023-ban. Összesen 34 szolgáltató érdemelte ki ezt az elismerést 12 kategóriában.
Horváth Krisztina, zsűrielnök, beszédében kiemelte, hogy szemléletváltás szükséges. „A megmérettetést egyfajta kezdeményezésnek is hívhatjuk, hiszen a célja, hogy megváltoztassuk az egészségügyi szolgáltatók szemléletét, és egyre többen ráismerjenek arra, hogy a páciensek a kiemelkedő színvonalú szolgáltatások mellett, keresik és el is várják, hogy a teljes betegút egyben élmény is legyen.
Az a tapasztalás, ami a teljes folyamatot jellemzi, eldönti a szolgáltató, mint márka és a páciens későbbi kapcsolatát.”
A magyar lakosság több mint 80 százaléka már igénybe vette a magánegészségügyi rendszert, és az elmúlt egy évben a betegek 10-ből 6-szor fordultak magánellátásban, különösen a 30 év alattiak körében. Ugyanakkor a betegek szerint a szektor nem teljesít jól a fontosnak tartott betegbarát szempontok tekintetében. Ezen felismerésre alapozva jött létre a betegbarát projekt, amely kutatásában rámutat arra, hogy azok a szolgáltatók, amelyeket a betegek betegbarátnak tartanak, nagyobb eséllyel szereznek ügyfeleket. Az elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet a betegközpontú, figyelemre méltó és személyre szabott szolgáltatások jelentőségére.
„A döntőbe jutott pályázatok között számos profi kisvállalkozóval is találkozhattunk, akik megmutatták, hogy a páciensorientált szemléletmód nem a cégméreten múlik, hanem sokkal inkább a páciensek igényeinek tényleges megértésén.” – mondta Horváth Krisztina, aki az egészségiparra szakosodott Positive Health & Care ügyvezetőjeként 15 éve tevékenykedik a társadalom egészségtudatosságának szemléletformálása, az egészségügyi marketing és a páciensélmény-tervezés magas szintű alkalmazása terén.
A betegbarát projekt szakmai hátterét rendszeres, reprezentatív kutatások és visszamérések biztosítják. Ezen kívül évente megrendezik az Év Betegbarát Szolgáltatója versenyt, ahol a zsűri számos szempont alapján minősíti az egészségügyi szolgáltatók betegközpontú kezdeményezéseit. Az elismerés célja, hogy visszajelzést adjon arról, hol tartanak a betegközpontú ellátás terén. Fontos megjegyezni, hogy a betegbarát projekt nem az egészségügyi ellátás orvosszakmai színvonalát méri, hanem a betegközpontúságot és az ügyfélcentrikusságot értékeli.
A verseny idén tavasszal kezdődött, és a díjazottakat június 8-án hirdették ki. A szolgáltatók 16 kategóriában mérték össze erejüket, beleértve a bőrgyógyászatot, fogászatot és szemészetet is. A tizenhárom tagú zsűri sokoldalú pontozás alapján arany-, ezüst- és bronzdíjakat ítélt oda, valamint kiosztottak egy fődíjat is.
99 jelentkezést regisztráltak a pályázatra, és ebből 40 szolgáltató 50 pályázata jutott be a döntőbe. Vaszary Ádám megjegyezte: „Látható, hogy még sok a teendőnk. A döntőbe jutott pályázatok esetében érezhető, hogy megvan a szándék és az akarat a bizonyításra, a betegközpontú ellátás megszervezésére, de a szolgáltatóknak – csakúgy, mint az ügyfeleknek – még eligazodási pontokra van szükségük. Ugyanakkor vannak már most is kiemelkedő megoldások, melyeket mindenképp el kell ismernünk és büszkék vagyunk arra, hogy ezek már az idei versenyben is megmutatkoztak”.
A díjazottak
Az idei legbetegbarátabb szolgáltatások között az arany fokozatot a Geomedical Orvosi Kft., a Laborpont Kft. és a Da Vinci Magánklinika kapta, míg az Oxymed Grand Prix díjat szintén a Geomedical Orvosi Kft. nyerte el. A cég számos kényelmi szolgáltatást kínál a pácienseknek, például okosóra-konzultáció vagy pacemaker-ambulancia.
A szakemberekből álló zsűri két fő szempontcsoport alapján döntött. Az egyik csoport az úgynevezett „Patient Experience”, páciensélmény-tervezés szempontokat értékelte. Ide tartozik, hogy az egyes szolgáltatók milyen minőségű környezetben fogadják ügyfeleiket, hogyan magyarázzák meg érthetően és türelmesen a betegségeket és kezeléseket, valamint, hogy mennyire nyújtanak személyre szabott szolgáltatásokat és foglalkoznak a betegek utógondozásával. A másik szempontcsoportban, az „Eredmények és célok” kategóriában, a versenyzők piaci teljesítményét vizsgálták.
Vaszary Ádám hozzátette, hogy a betegbarát projekt célja hosszú távon egyébként egy olyan minősítési rendszer kialakítása, amellyel a betegek számára fontos paraméterek mentén lehet értékelni a magánegészségügyi szolgáltatókat. Azaz betegbarát szempontok alapján segít eligazodni a betegeknek a szolgáltatók között.
2023-AS DÍJAZOTTAK
Oxymed Grand Prix díjat a Geomedical Orvosi Kft. kapott
ARANY FOKOZAT
- Da Vinci Magánklinika
- Geomedical Orvosi Kft.
- Laborpont Kft.
EZÜST FOKOZAT
- Diaverum Hungary Kft.
- Doktor24
- Menta Egészségközpont Kft.
- MindentMent Kft.
- Poncz Dental Kft.
- Prima Medica Egészségközpont
- RMC Clinics (Magánkórház kategóriában)
- T&G Health Kft.
BRONZ FOKOZAT
- Albadent Fogászati Kft.
- Budai Szemészeti Központ
- Doktor Plusz Medical Kft.
- Dr. Bánfalvi Aranyér Központ
- Dr. Nyirády Tamás
- Endomedix Kft.
- HQ-Lab Kft.
- Kastélypark Klinika Kft.
- Medios Egészségügyi Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.
- Mediteam Szeged Zrt.
- Nádor Dental Kft.
- Neomedical Ambulance Service Kft.
- RMC Clinics (Magánorvosi cég kategóriában)
- VP-MED Kft.
KISVÁLLALKOZÓI NEVEZÉSEK közül minősítést kapott
- Budai Szemészeti Központ
- Doktor Plusz Medical Kft.
- IdealMed Orvos-Esztétikai Centrum
- Laborpont Kft.
- Nádor Dental Kft.
- Poncz Dental Kft.
- Tisza Medical Group Kft.
- UD youMED Nonprofit Kft
- Végtagmentő Applikáció Kft.
A kutatásról
Az Ipsos végezte az online kutatást, amelyben 1000 főt kérdeztek meg a 18–65 éves magyar lakosságból. A mintavétel reprezentatív volt a nem, kor, településtípus és régió szerint. Az adatfelvétel időszaka 2022. szeptember 26. és október 5. között zajlott.
A betegbarát projekt kezdeményezésről
A betegbarát projekt egy kezdeményezés, amelynek célja a Magyarországon működő egészségügyi vállalkozások szakmai és gazdasági érdekképviseletének, valamint ismertségének és elfogadottságának növelése. A projekt meghatározza a hazai betegközpontú ellátás szempontjait, és évente egyszer díjazza azokat az egészségügyi vállalkozásokat, amelyek a legjobban megfelelnek a minősítési feltételeknek, és páciens-, ügyfél- és betegközpontú hozzáállással és szolgáltatáskialakítással végezik egészségügyi tevékenységüket. További információk találhatók a betegbarat.hu weboldalon.A kezdeményezés célja a Magyarországon működő egészségügyi vállalkozások szakmai és gazdasági érdekképviselete, valamint ismertségének, elfogadottságának növelése. A projekt, definiálja a hazai betegközpontú ellátás szempontjait és évi egy alkalommal díjazza a minősítési feltételeknek leginkább megfelelő egészségügyi vállalkozásokat, amelyek páciens-, ügyfél- és betegközpontú szakmai hozzáállással és szolgáltatáskialakítással végzik egészségügyi ellátó tevékenységüket.
További információ a betegbarat.hu weboldalon található.