Hogyan kerülhető el háziorvosok esetében a „papagájeffektus”?

A válasz: saját, folyamatosan frissülő és naprakész honlap üzemeltetésével. De vajon megéri-e egy háziorvosnak saját weboldalt fenntartani?

A weboldal egy lépés a hatékonyabb kommunikáció felé

A mérleg egyik oldalán sok háziorvos még jelenleg is szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy megéri-e honlapot üzemeltetniük, és hogy a befektetésnek milyen megtérülésével lehet számolni. A másik oldalon azonban vannak olyanok, akik aktívan építenek a páciensekkel való internetes kapcsolattartásra és pozitív tapasztalatokról számolnak be, ugyanis az online kommunikálással nemcsak saját magunknak takarítanak meg időt, de pácienseiknek is.

Manapság azonban már nem elég egy honlap, hogy az orvos mindig az aktuális tudnivalókkal, hírekkel lássa el pácienseit. A technológia és az online világ fejlődésének köszönhetően többet nyúlunk a telefonunkért, mint kapcsoljuk be számítógépünket, így háziorvosként is elkerülhetetlen, hogy jelen legyünk a különböző közösségi média platformokon. A páciensek, betegek információt akarnak szerezni, a lehető legkönnyebben, a lehető legkevesebb idő alatt. Aki ugyanis a Facebook-on keres háziorvost két dolgot szeretne minél hamarabb megtudni: a praxis aktuális rendelési idejét, illetve, hogy problémáján tudnak-e segíteni.

Ha háziorvosi weboldalakat keresgélünk, lényegében az alábbi megoldással találkozunk: a praktizáló orvos bemutatkozását, valamint a praxis legfontosabb elérhetőségi adatait teszik közzé. A vizuális megjelenés is igen változó: egyes honlapok mintha sok-sok évvel ezelőttről maradtak volna a világhálón, más oldalak viszont a mai weboldal trendeknek megfelelően, a felhasználóbarát megjelenést figyelembe véve lettek kialakítva. Egyre több honlap tesz közzé szélesebb körű tartalmakat is. Egy kedves ügyfelünk, dr. Kollár László házi gyermekorvosként látta meg a saját weboldalban rejlő lehetőségeket. A honlap kialakításánál az átláthatóság és letisztultság volt a cél, így született meg az alábbi weboldal: http://www.gyerekdoki.hu/

Az alap szolgáltatások leírása mellett egyéb hasznos információk is megoszthatók egy weboldalon. Háziorvosok esetében még nem olyan elterjedt, de annál hasznosabb egy blog vezetése, mely lehet egy cikk írása a szezonális betegségekről vagy személyes vélemény megosztása egy-egy esettel, betegséggel kapcsolatban.

A szkeptikusok száma még mindig magas

Habár az online jelenlét fontossága ma már megkérdőjelezhetetlen, a praxisok többségének még most sincs saját, önálló honlapja. Úgy látják a páciens forgalomnak nincs köze az internethez vagy egy weboldalhoz, sokkal inkább az emberek egymás közötti, szájról-szájra terjedő beszélgetésén és az orvos hírnevén múlik.

Jó magam is rendszeresen találkozok a szemináriumok során ellenséges tekintetekkel, amikor felvetem egy saját honlap lehetőségét háziorvosok számára. A leggyakoribb ellenérv egyrészt, hogy pénzbe kerül, másrészt az időráfordítás igénye, ami nyomán nem lehetőségnek, hanem plusz adminisztrációs nyűgnek érzik sokan egy honlap fenntartását. A pénz azonban nem lehet akadály, hiszen egy alapfunkciókkal rendelkező honlap akár pár 10.000 Ft-ból kialakítható és a domain név éves fenntartási költsége sem több 10-15.000 Ft-nál.

A páciensek rendszeresen keresnek rá orvosukra az interneten, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tartalmakra találnak rá a világhálón. Weboldalt így csak abban az esetben érdemes létrehozni, ha a tulajdonosa folyamatosan „karbantartja” és biztosított a folyamatos tartalomgenerálás.

Munkaszervezés és kommunikáció egy helyen

Influenza szezon. Folyton csörgő telefon. Ugyanazok a kérdések és ismétlődő válaszok. Sok háziorvos szembesül hasonló problémával, főleg egy járványos időszak vagy védőoltási szezon közepén.

A „papagájeffektus” azonban könnyen kiküszöbölhető egy honlap segítségével, ahol a témával kapcsolatos leggyakoribb kérdések vannak feltüntetve és megválaszolva. Ily módon nem kell minden egyes kérdés alkalmával kifejteni miért és kinek szükséges a védőoltás, elég annyit válaszolni a páciensnek: „Honlapunkon minden fontos információt megtalál a témával kapcsolatban.” Amennyiben ezt követően is marad kérdés a páciensben, azt felteheti személyesen vagy e-mailben.

Az e-mailezés egy kényelmes módja a kapcsolattartásnak, emellett lecsökkenti a várakozási időt, és produktívabbá teszi a munkaidő felhasználást. Az e-mailen keresztül kiküldött hírlevélben számos embert elérhetünk: tájékoztathatjuk őket a közeledő influenza szezonról, az ajánlott védőoltásokról, de felhívhatjuk figyelmüket a rendszeres szűrővizsgálatok elvégzésére is.  Az online tér lehetővé teszi a kétirányú kommunikációt: nemcsak az orvosok üzenhetnek pácienseinek, hanem a betegek is, így az ellátás folyamata is gyorsabb és gördülékenyebb lesz. Abban az esetben, ha például valakinek gyógyszer utánpótlásra van szüksége, elég e-mailben jeleznie háziorvosa számára, így a rendelőbe belépve már nem kell várakoznia, hiszen az előzetes e-mail váltás alapján már ki lett állítva a recept. Ha a munkaszervezés oldalát tekintjük, az ellátási folyamat felgyorsítható, a „papagájeffektus” pedig elkerülhető.

A kevesebb néha több

Egy honlap felépítésénél nem kell egyből ezerféle menüpont létrehozására gondolni. Fontos, hogy úgy építsük fel egy honlap tartalmi tematikáját (a kötelező elérhetőségek megadásán kívül), hogy minden témában tudjunk kellő információt szolgáltatni, különben a honlap hitelességét veszíti. A tartalomszolgáltatás nemcsak a páciensekre nézve fontos, de a Google keresője is az alapján rangsorolja az egy adott témában elérhető honlapokat, hogy az azokon lévő információkat mennyire találja frissnek és relevánsnak. Persze felmerül a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán egy háziorvosnak saját tartalmat szolgáltatnia, hisz az interneten már számos egészségügyi portál kínál naprakész információkat. Az egyik leghatékonyabb technika erre az egy adott témában a legjobb információkat tartalmazó honlapok összegyűjtése és ezek publikálása (természetesen forrással együtt megjelölve). Már ez is egyfajta törődést tükröz a páciensek irányában. Emellett sok felesleges kör lecsökkenthető, ha a rendelési idő, a térítéses szolgáltatások árai, a vérvételek és beutalások rendje és a helyettesítések is elérhetők a honlapon – és nem utolsó sorban, ha a háziorvos betegeit rendszeresen emlékeztetni a weboldal használatáról.

Jelentkezzen és jöjjön el következő szemináriumunkra, ahol többek között arról is szó lesz, hogyan és hol kommunikálhat leghatékonyabban pácienseivel, valamint hogyan használja sikeresen az internet kínálta lehetőségeket és közösségi média platformokat.

Nyomja meg az ESC bilentyűt a bezáráshoz