Marketing fogalmak

Az egészségügyi marketing a vállalkozás egészére kiterjedő, a paciensekkel, kliensekkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a felső vezetés, illetve a vállakozás irányítójának feladata, oly módon, hogy a résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak. Szűkebb értelemben viszont olyan tevékenység, amely a páciensek, kliensek igényeinek kielegítése érdekében elemzi az egészségügyi piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a páciensekkel, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a klienseket.

Az egészségügyi marketing feladata megkülönböztetni, fenntartható versenyelőnyt biztosítani, elősegíteni a jobb piaci pozíció elérését a versenyhelyzetben lévő cégek, intézmények, szervezetek, egyének számára, a „páciensek mindenek előtt” alapelv figyelembevételével és nem utolsó sorban profitot termelni a tulajdonosok számára. (Bauer-Berács nyomán)

Adwords A Google Adwords szolgáltatása kattintás alapú reklámlehetőség, amelynek lényege, hogy a reklám megjelenésért nem kell fizetni, csak azért, ha valaki rá is kattint a hirdetésre. Ezt hívják PPC (pay-per-click), azaz kattintásalapú hirdetésnek.

Gerillamarketing A gerillamarketing – Jay Conrad Levinson, a Gerilla marketing című 1984-ben megjelent könyv szerzőjének megfogalmazásában – a kisvállalkozások marketingje. Mint ilyen, rendkívüli kreativitást, jó ötletet kíván alacsony költséggel. Röviden: minél nagyobb feltűnés minél alacsonyabb költséggel. Ide tartozik minden nem hagyományos reklámozási mód, eszköz, ami nem a megszokott reklámfelületeken (pl. tv, rádió, óriásplakát) jelenik meg.

Keresőoptimalizálás Lásd SEO

Konverzió Annak a mértéke, hogy milyen mértékben sikerül elérni egy adott előre kitűzött üzleti célt. Például ha az üzletedbe naponta 100 vásárló tér be és abból 1 vásárol, akkor 1% a konverzió.

Közösségi marketing A közösségi oldalak (pl. iwiw, Facebook, LinkedIn) jó lehetőségeket teremtenek a kapcsolattartásra, mások elérésére, de előre le kell szögeznem, hogy közvetlen értékesítésre nem alkalmasak! Ezzel szemben hasznos információkat, linkeket megoszthatsz ezeken az oldalakon. Ha résztveszel a közösségben és nem csak magad reklámozod, akkor kapcsolatépítésre szuper megoldás ez (olyan, mintha elmennél egy partira és beszélgetnél, esetleg névjegyet váltanál néhány emberrel, de direktben ott sem kezded el reklámozni az üzletedet)

Linképítés Az oldalra mutató linkek száma(és erőssége) határozza meg elsősorban, hogy mekkora linkerővel bír az oldal. Minél több tartalmilag releváns, magas látogatottságú oldalról hivatkoznak egy weboldalunkra, annál nagyobb a saját linkereje. A linkerőt pedig az oldal elsősorban az aloldalainak adja tovább. A linképítés lényege, hogy az oldaladra mutató linkeket szerzel (pl. regisztrálsz linkkatalógusokban, mint amilyen pl. a lap.hu)

PageRank A PageRank egy olyan viszonyszám, mely megmutatja, hogy az adott URL-t mennyire fontosnak ítéli a Google (belső és külső rámutató hivatkozások alapján). Az oldal linkjeinek erejét mutatja egy 1-10-es skálán. Magyarországon az átlagos weboldalaknak 3-as PageRank-jük van, az erősebb linkerővel bíró oldalaknak pedig 5-ös vagy 6-os. A 7-es 8-as PageRank viszonylag ritkább. A Google rangsorolási tényezőinek egyik eleme, amelyet több tényező alapján számolnak ki, ezek közöl az egyik legjelentősebb az oldalra mutató linkek száma. Ez a szám 1-10-ig tartó skálán jelzi az oldal fontosságát a Google számára. Minél nagyobb az érték, annál fontosabb, relevánsabb az adott oldal. Az értéke kerekített, a valódi érték titkos. Vannak azonban olyan eszközök, amelyekkel megtudhatod a kerekített értéket (pl. a Google Toolbar vagy Firefox alá a Search Status). A PR értékeket általában negyedévente teszik közzé. Bővebben: http://hu.wikipedia.org/wiki/PageRank

RSS (Really Simple Syndication) Az RSS lényege, hogy egy adott weboldal (blog, fórum stb.) tartalmát egy szabványosított fájlba teszi (egy XML fájlba lásd lejjebb), ami által a tartalmak alkalmassá válnak arra, hogy a tartalmukat megosszuk másokkal (pl. beilleszd egy weboldalba, vagy nyomon tudd követni a frissítéseket az RSS olvasódban).

Mire jó ez neked? Arra, hogy a kedvenc blogjaidat oldalaidat ezentúl ne kelljen egyesével megnyitni, ha kíváncsi vagy rá, mi frissült, hanem egyetlen helyre (az RSS olvasóba, mint amilyen pl. a Netvibes, vagy a Google Reader) tudod betenni őket és egy helyen olvashatsz minden téged érdeklő tartalmat.

SEO Más néven keresőoptimalizálás. A keresők felől érkező látogatószám növelése a keresők rangsorolási tényezőinek figyelembevételével. Ezek a rangsorolási tényezők lehetnek a PageRank (ld. feljebb), a kulcsszó-sűrűség, a rámutató linkek száma és még sok minden más.

SEM (Search Engine Marketing) keresőmarketing, ebbe beletartozik minden, ami egy adott honlap láthatóságát növeli a keresőben, így a SEO, valamint a fizetett reklámok, linkek, hirdetések, szövegírás is. Bővebben: http://hu.wikipedia.org/wiki/SEM

Trackback Annak a módja, hogy egy másik emberrel tudasd, hogy hivatkoztál a blogjára. Ha a másik blogon található trackback linket beilleszted a bejegyzésedbe, akkor a bejegyzésed linkje a hivatkozott oldalon megjelenik.

Twitter A Twitter egy mikroblog rendszer, amiben 160 karakternyi üzeneteket lehet küldeni. Bejelölheted az ismerőseidet, követheted az üzeneteiket. A rövid információk megosztásának eszköze, előnye, hogy azonnali visszajelzésre ad módot, tehát kapásból válaszolhatsz az üzenetekre, a hozzád intézett kérdésekre.

Videómarketing Lényege, hogy videókat készítesz, amelyeket videómegosztókon keresztül (pl. Youtube, Videa) teszel elérhetővé. A videók lehetnek hasznosak (oktatóvideók, előadások felvételei, “hogyan csináld” videók), viccesek, érdekesek, a lényeg, hogy értéket adjanak a nézők számára és ezáltal felhívják az oldaladra a nézők figyelmét.

Vírusmarketing Olyan anyagok (videó, prezentáció, kép, e-mail, tanulmány stb.) tartoznak ide, amelyek hasznosságuknál, érdekességüknél, szórakoztató mivoltuknál fogva “maguktól” terjednek el az interneten (a felhasználók továbbküldik, megosztják őket)

Web2.0 Olyan webes szolgáltatások gyűjtőneve, amik a közösségre épülnek, azaz nem egy tartalomszolgáltató van, aki cikkeket, képeket, videókat nyújt a felhasználóknak, hanem az oldalra látogatók közösen alakítják a tartalmakat. Ilyen szolgáltatások pl. a videómegosztó oldalak (pl. Youtube), képmegosztók (pl. Flickr, Picasa), linkmegosztók (pl. linkter.hudel.icio.us), RSS alapíş egyéni kezdőlapok (pl. Netvibes). A web2.0 a marketinget is megváltoztatta, a tömeges méretekben nyíşjtott szolgáltatások helyett előtérbe kerülnek az egyéni igényeket kiszolgáló megoldások. Bővebben:http://hu.wikipedia.org/wiki/Web2

Widget eszközt jelent, pl. blogokban az oldalelemeket nevezik widgetnek. A netvibes-en pedig a különböző típusú kis dobozokat, amiket feltehetsz a különböző netvibes lapjaidra. Pl. link, weboldal, jegyzettömb, teendők, naptár…

Címsorok, Title

A tartalmat keresőoptimalizálás szempontjából érdemes címsorokkal tagolni, és az oldal címét Címsor1-ként megadni, hiszen keresőoptimalizálás szempontjából ez a leghangsúlyosabb elemi része a fejléc alatti tartalomnak, a keresőmotorok ezt tartják a legértékesebb elemnek, a címsorok írják le azt, hogy miről is szól az oldal tartalma, ez a cím jelenik meg a keresők találati listájában. Gyakori hiba ha van olyan oldal, ahol több Címsor1-el ellátott elem található, azonban ebből csak 1 db megengedett egy oldalon belül, továbbá hiba amikor a Címsor 2 és Címsor 3 teljesen hiányzik a formázási file-ból.

Meta tagok: (kulcsszavak, leírások)

Az jó ha a kulcsszó meta tagok ki vannak töltve, azonban a mai keresőoptimalizálási trendek szerint ez nem is annyira hangsúlyos, mint az, hogy a leírások (descriptions) minden oldalon különbözőek és a tartalomra relevánsak legyenek. Ez azért fontos elem, mert azon túl, hogy a Google robot ezzel az elemmel az elsők között találkozik az oldalt vizsgálva, a kereső találati listáján az itt kitöltött leírások fognak megjelenni, és ez alapján mérlegelnek a felhasználók, hogy érdemes e megtekinteniük az oldalt. Ezt úgy kell kialakítani, mintha egy figyelemfelkeltő hirdetés lenne és ne haladja meg a 170 karaktert, mert a többi részt a kereső találati oldala levágja, nem jeleníti meg.

Nyomja meg az ESC bilentyűt a bezáráshoz