Hogyan mérjük marketing tevékenységünket?
A marketing a legtöbb cégnél a legkevésbé mérhető tevékenység. Ön tudja-e, hogy a marketingre havonta elköltött összeg valójában megtérül-e? Tudja-e, hogy minek köszönhető a vállalkozásának sikere vagy sikertelensége? Ha nem, bemutatom, hogyan lehet tervezéssel és ellenőrzéssel ezt nyomon követni.
Ma már elvárás, hogy a marketingtevékenységünket számszerűsíteni kell. A marketinget sokan érzésből, ösztönösen végzik. Azt gondolják elég ha kreatív szakemberek, holott ma már szükség van a pénzügyi fegyelemre és a költségek elemzésére is. Egy kisebb vállalkozás vezetője nem tud marketing szakembert alkalmazni, meg kell tanulnia hogyan és mit ellenőrizzen, és tudnia kell élni a visszacsatolás technikáival.
A visszamérés elengedhetetlen a sikeres működéshez. A tudatos elemzések jobb döntésekhez vezetnek, ami hatékonyabb üzletmenetet eredményez. A marketingtervben szükséges meghatározni milyen gyakran ellenőrizzük az üzletmenetet, és milyen mutatókat ellenőrzünk rendszeresen. Ehhez a legtöbb információt szolgáltató marketingmutatókat kell használnunk. A feladatok végrehajtása (kellő időben és megfelelő helyen végrehajtott terv) és az azt követő ellenőrzés során kiderül tevékenységünk hatékonysága és eredményessége, vagyis az, hogy a kitűzött célok megvalósulnak-e. Előre meghatározott, mindenki számára tudatosított mutatók (páciensek száma, lemorzsolódás, stb.) ellenőrzésére kerüljön sor.
A marketingkommunikációs eszközök alkalmazásának hatékonyságát egyszerű módszerekkel lehet mérni. Például minden kontaktus során (telefonon történt bejelentkezés, vagy személyes találkozás során) megkérdezzük, mi alapján döntöttek a mi szolgáltatásunk mellett, honnan értesültek a szolgáltatásról. A kapott eredményeket figyelembe véve lehet tervezni a következő kampányt, a leghatékonyabb eszközök használatával. Statisztikát több szempontból lehet készíteni és azok sarokszámai mérőszámok is lehetnek egyben.
A megvalósítandó célok mutatószámainak, mérőszámainak kijelölése a vállalkozás típusától függ.
Mérőszámok lehetnek például a következők:
- Kliensek/ páciensek száma/hó és /év
- Kezelések száma/hó és /év
- Kezelések értéke/hó és /év
- Elfelejtett időpontok száma/hó
- Reklamációk száma/hó
A mérőszámok ellenőrzésénél figyelembe kell vennünk a szezonalitást, mikor milyen akciót hajtottunk végre, meg kell tudnunk magyarázni a bevételi ingadozásokat. A mérést nagyban segíthetik a kérdőívek készítése és bizonyos időközönként a klienseinkkel való kitöltetése. Beszélhetünk kliens vagy betegelégedettségi, vagy reklámhatékonyságot mérő kérdőívről.
Reklámhatékonyság visszamérése
Javaslom, hogy havonta összegezzük a kliensek, páciensek tájékozódásának és érkezésének forrását kutató kérdőívet. Így minden hónapban pontosan lehet tudni, hogy egy adott beteg ismerős útján, internet, nyomtatott sajtó (melyik nyomtatott sajtó) vagy egyéb módon került a rendszerbe.
Média
Hetek | XY Napilap | XY Rádió | Internet, saját weboldal | Szórólap | Ismerős | Hírlevél | Egyéb, stb |
Első hét | III | I | IIIIIIIIIII | III | II | I | I |
Második hét | IIIII | II | IIIIIIIIIIIIIIII | IIII | III | II | II |
Harmadik hét | III | II | IIIIIIII | I | IIII | II | II |
Negyedik hét | IIIII | IIII | IIIIIIIIIIIIII | I | IIIIIIII | I | I |
Havi reklámhatékonyság visszamérését segítő minta táblázat
Online marketing tevékenységünk mérése
A Google Analytics szolgáltatás ma már mindenki számára hozzáférhető internetes elemzési megoldás, amely széles körű rálátást biztosít a webhelyre érkező forgalomról és a marketingkommunikáció hatékonyságról. Ahhoz, hogy értékelhető információ álljon rendelkezésre meg kell határoznunk a weboldalunk célja. A cél lehet például az, hogy a látogató a hírlevelünkre feliratkozzon, (nem rögtön akarunk neki eladni), ajánlatot kérjen, de lehet az azonnali vásárlás is. A cél semmiképpen nem az, hogy nézelődés után konkrét általunk kijelölt cselekvés nélkül elhagyja az oldalunkat. Ennél a mérésnél a legfontosabb adat a konverziós ráta, ami azt mutatja meg, hogy a weboldalra érkező látogatók hány százaléka teljesíti az általunk kijelölt célt. Például: ha 100 látogatóból 15 bejelentkezett a kezelésedre akkor a vásárlási konverzió 15%. Azt is tesztelhetjük, hogy melyik hírlevelünk a hatékonyabb és melyik változatra érdeklődik több kliens. Ha van többféle hasonló szolgáltatásunk, de nem tudjuk eldünteni mire fektessünk nagyobb hangsúlyt egy AdWords kampánnyal (akkor fizetünk, ha a felhasználók a hirdetéseinkre kattintanak) könnyedén eldönthetjük mi mellett döntsünk a visszamérések alapján.
Merjünk tesztelni, hiszen így ismerhetjük meg klienseink reakcióit, véleményét és azt, hogy mire van igényük igazán. Az ellenőrzés és visszamérés biztosítja a korábban meghozott döntések hatékonyságának felülvizsgálatát éppúgy, mint az új döntsek meghozatalához szükséges előkészítést.
Horváth Krisztina