A budapesti Bank Centerben június végén megnyitott Diagnoscan Központ tapasztalatairól dr. Kardos Lillát, a cég vezérigazgatóját kérdeztük.
Vezérigazgató asszony, miért épült meg a Diagnoscan Magyarország Bank Centerben lévő diagnosztikai központja?
Meglévő és működő, jellemzően közfinanszírozott szolgáltatást nyújtó diagnosztikai központjainkban egyre nagyobb az igény a magánellátás keretében megvalósuló diagnosztikai vizsgálatokra. A térítéses ellátást korábban főként a külföldi betegek ellátása jellemezte, de az utóbbi időszakban egyre nagyobb számban kezdeményezik a térítéses vizsgálatokat az egyébként állami egészségbiztosítással rendelkező magyar betegek is.
Mi áll ennek hátterében?
Az igények ily módon történő felmerülésének számtalan oka lehet. Talán a legfontosabb ok az előjegyzési lista létezése. Ha valaki megkapja a beutalóját ambuláns CT-MR-vizsgálatra, két-három, vagy akár több hónap várakozási idővel kell számolnia, illetve ilyenkor ritkán van lehetőség arra, hogy a beteg megválassza, egy adott napon belül mikor lenne jó neki a vizsgálat. Egyértelműen növeli a magándiagnosztikai ellátás iránti igényt, hogy a betegek szeretnének kórházi környezeten kívül, és a napon belül kiszámítható időpontban képalkotó diagnosztikai vizsgálatot igénybe venni. Az emberek azt szeretnék, hogy ha megérkeznek a diagnosztikai központba, a megbeszélt időpontban azonnal vizsgálatra kerüljenek, ne kelljen várakozniuk. Ez közfinanszírozott ellátásban, illetve kórházi környezetben nem biztosítható. A mi központjaink döntő többségében sürgősségi ellátást is nyújtunk, ami mellett nem vagy igen nehezen biztosítható az előjegyzési időpontok pontos betartása, hiszen a kiszámíthatatlanul érkező sürgősségi és fekvőbetegeket soron kívül vizsgáljuk meg.
Miért éppen a város közepén, az V. kerületben, a Magyar Nemzeti Bankkal szemben, ha úgy nézzük, a Mammutban lévő központjuktól két metrómegállóra, illetve a Dózsa György úti központjuktól hét trolibusz megállóra nyitották meg legújabb diagnosztikai központjukat?
Egyrészt, budapesti jelenlétünket szerettük volna erősíteni, hiszen a privát ellátás iránti igény itt gyorsabban nő, mint a vidéki városokban. Másrészt, olyan helyet kerestünk, ami közlekedés szempontjából kiváló, akár tömegközlekedéssel, akár autóval, jól elérhető. A Mammut bevásárlóközpontban három évvel ezelőtt megnyitott központunknál is alapvető szempont volt a jó megközelíthetőség és a parkolási lehetőség. Valóban, a két kizárólag privát ellátást nyújtó központunk közel van egymáshoz. Ez azért is volt fontos a helyszínválasztásnál, mert a két központ sok szempontból kiegészíti egymást. Míg a Mammutban a fő modalitásunk a CT, addig a Bank Centerbe MR-berendezést telepítettünk.
E központ fejlesztése során hogyan értelmezték a minőség fogalmát?
A beépített technológia tekintetében, stílusában, színvilágában és az itt dolgozók szaktudása alapján egyaránt. Munkatársaink szakértelmére mindegyik diagnosztikai központunkban kiemelt figyelmet fordítunk, de az itt dolgozók kiválasztása során azokat a munkatársakat kerestük, akik a privát betegek nagyobb odafigyelési igényét is tökéletesen tudják támogatni, ügyfélkezelésben és kommunikációban.
A betegek-ügyfelek visszajelzése szerint a többi központjukban sem lehet okuk panaszra.
Minden központunkban nagy figyelmet fordítunk a kommunikációra, évek óta, szinte folyamatosan kommunikációs tréningben részesítjük kollégáinkat, elsősorban recepciósainkat és asszisztenseinket, hiszen ők állnak közvetlen kapcsolatban betegeinkkel.
Elkülöníthető vagy kiemelhető-e a betegellátási folyamatból a képalkotás? Külön termékké tehető-e a képalkotó diagnosztika?
Esete válogatja. Sokszor a betegellátás integrált része a képalkotó diagnosztika. Privát ellátás során azonban mi arra fókuszálunk, hogy fejlődjön a társadalom egészségtudatos gondolkodása. Az egyének törődjenek saját egészségükkel, vegyenek részt szűrővizsgálatokon. Ma már azok a betegek, akik foglalkoznak egészségükkel, olyan mennyiségű és minőségű információval rendelkeznek arról, hogyan tudják saját egészségi állapotukat ellenőrizni, hogy jelentős időt tudnak megtakarítani, ha célzottan keresik a megfelelő diagnosztikai vizsgálatokat. Ráadásul, ha ezek a vizsgálatok negatívak, a beteg hátradőlhet és megnyugodhat. Ha viszont találunk valamit, akkor igyekszünk a beteget az ellátórendszer megfelelő pontjára irányítani.
Miért éppen a GE Healthcare szállította a Bank Center központ technológiáját?
Európai szinten is a GE Healthcare a legnagyobb technológiai partnerünk, legtöbb központunkba ők szállítják a diagnosztikai eszközparkot. Amikor a központ terve körvonalazódott, a GE Healthcare-rel való együttműködésben gondolkodtunk. Ők is igyekeztek olyan konfigurációt összeállítani, amellyel számukra is büszkeségre okot adó referenciaközpontot alakíthattunk ki. Nekünk nagyon fontos volt, hogy az egyik legmodernebb technológiát és tökéletes környezetet nyújtó központot alakítsuk ki, ugyanígy a GE Healthcare számára is presztízskérdés volt, hogy a jelenleg legmodernebb, csúcskiépítésű berendezéseivel jelenjen meg a Bank Centertben, és az így közép-európai referenciaközpont legyen.
Ugyanakkor szoros szállítói együttműködés tapasztalható, hiszen a Diagnoscan Magyarország győri és debreceni MR-berendezését gyártó Philips szállította a világítástechnikát.
A minél optimálisabb és betegközpontúbb környezet kialakítása során, elsősorban azokban a helyiségekben, ahol betegeink szoronghatnak, olyan fénytechnológiát alakítottunk ki, amely nagymértékben oldja a feszültséget. A GE Healthcare és a Philips Lighting szoros együttműködésében valósult meg e helyiségek megvilágítása az MR-laborban és a mammográfiai vizsgálóban. Az volt a célunk, hogy a vizsgálatokkal kapcsolatos feszültséget a legmodernebb világítástechnikával oldjuk fel. A helyiségek tetszés szerinti fénnyel világíthatóak meg, és a beteg választhatja ki, hogy milyen kép jelenjen meg a falon – ez a felnőtteknél is otthonosabbá teszi a vizsgálatot, a gyerekek pedig akár kedvenc mesefiguráik közül is választhatnak. A képekhez betegeink megfelelő zenei hátteret, madárcsicsergést vagy tengerzúgást is választhatnak, ami sokkal komfortosabbá teszi az MR-vizsgálatot.
Tapasztalataik szerint ez a kiegészítő technológia milyen szakmai előnyöket nyújt?
Nyilvánvaló, hogy a beteg nyugodtabb lesz, a mozgási műtermékek csökkenhetnek, de sokkal fontosabb a beteg szubjektív megítélése, a szokatlan helyzet okozta stressz csökkentése – ugyanúgy az MR-vizsgálat során, mint a mammográfiai rendelőben, melyet a GE Healthcare legújabb Sensory Suite technológiája egészít ki.
Ez az ország egyik első tomoszintézisre is alkalmas mammográfja?
Az elsők egyike. Tudomásom szerint Hódmezővásárhelyen és Szentesen már működik tomoszintézisre is alkalmas mammográf, a legmodernebb technológiától mi sem maradhattunk el. Ez a GE Healthcare első tomoszintézist is nyújtó mammográfja az országban, és az első tapasztalataink szerint azonos sugárdózissal, mint a hagyományos szummációs felvétel, kilenc metszetet készít, amelyet aztán három dimenzióban is meg lehet tekinteni.
Miért éppen ezt a csúcskategóriás MR-rendszert választották?
Szerettünk volna a nagyon speciális vizsgálatokon kívül minden vizsgálattípusra lehetőséget teremteni, és ebben nem akartunk semmilyen kompromisszumot kötni. Kifejezett célunk volt, hogy az első 1,5T térerejű wide-bore MR-t telepítsük. A szokásos 60 cm helyett ennek a berendezésnek 70 cm a csőátmérője, ami első pillantásra nem tűnik nagy különbségnek, de pont elegendő ahhoz, hogy a vállasabb, izmosabb emberek ne préselődjenek be a mágnesbe, és bizonyos enyhébb fokú bezártság érzés esetén is elvégezhető legyen a vizsgálat szupravezető mágnessel.
Megéri-e nem OEP-finanszírozott diagnosztikai központot ilyen színvonalban és minőségben megvalósítani? Megtérülhet-e egy ilyen beruházás?
Európai jelenlétünk 14 országra terjed ki. Az ottani fogyasztási szokásokat és a magyarországi trendeket megismerve, úgy érzem, egy ilyen központ létjogosultsága üzleti szempontból is megindokolható és alátámasztható. Mi 23 éve vagyunk e tevékenységgel jelen Magyarországon. Képalkotó diagnosztikában mi vagyunk a legnagyobb szolgáltató az országban. Ezért nekünk kellett az elsőnek lennünk egy, a jelenleg elérhető technológiai és szolgáltatási csúcsot nyújtó diagnosztikai központ megvalósításában.
A fejlődés élére állnak?
Országszerte tapasztalható, hogy a kis térerejű, magán telepítésű nyitott mágnesek gombamód szaporodnak a megyeszékhelyeken, nagyobb városokban. Mi olyan professzionális MR-berendezéssel jelentünk meg a magándiagnosztikai ellátásban, amelyen kompromisszumok nélkül mindent tudunk vizsgálni. Ráadásul ez a berendezés alkalmas valódi teljes test MR-vizsgálatra is, és az első tapasztalataink nagyon pozitívak ezen a téren.
Számít az MR-vizsgálatok ára a betegeknek?
Központjainkban felméréseket végeztünk arról, hogy betegeink mit gondolnak a várakozási időről és arról, hogy áldoznának-e, illetve mennyit térítéses ellátásra. Ezek szerint kevés az információjuk arról, hogy a diagnosztikai vizsgálatokat térítéses módon is igénybe vehetik, akik viszont tudnak erről, átlagárainkhoz képest magasabb árat feltételeznek. A kutatásokból kiderült, hogy az előjegyzési listában lévők, ha másnap sorra kerülnének, többet szánnának a vizsgálatra, mint amennyibe azok valójában kerülnek. Érdekes eredménye volt a felmérésnek, hogy az átlag beteg nem jól értelmezi a „várólista” kialakulásának okát. Azt, hogy jelenleg nem gépre, vagy szakemberre kell várnia, hanem finanszírozásra. Azok a betegek, akik kifizetik a saját vizsgálatukat, kikerülnek az előjegyzési listából, nem várnak a finanszírozásra, így a mögöttük állók előrébb kerülnek.
Duplán tesz jót, akik térítéses vizsgálatot választ? Magával és másokkal?
Ezzel a döntéssel a többi vizsgálatra váró ember lehetőségét is javítják a térítéses ellátást választó betegek. Amikor ezt elmagyarázzuk nekik, sokszor szembesülünk az „aha-effektussal”.
Mi a különbség a Bank Centerben lévő és a többi Diagnoscan központ árai között?
A Mammutban és a Bank Centerben exkluzívabb környezetben több időt tudunk fordítani egy-egy betegre. A vizsgálat után, és ha szükséges előtte is személyesen beszél az orvosunk a beteggel. Nem beszélve arról, hogy a vizsgálati időpontok pontosan tarthatóak, hiszen nincs sem sürgősségi ellátás sem fekvőbeteg ellátás. Ezért ezekben a központjainkban az áraink 10 százalékkal magasabbak, mint a többi központunkban.
Mit ad tudásban, tapasztalatban a Bank Centerben megnyitott új központ a magyar radiológia világának?
Nagyon sok évvel ezelőtt, amikor Szegeden Csernay professzor úr volt a főnököm, egy CT beszerzés előtt volt lehetőségem ellátogatni a professzor úrral együtt Olaszországba és Ausztriába egy-egy diagnosztikai központba. Bécsben, a Mariahilferstrassén néztünk meg egy magánrendelőt, ahol röntgen, mammográf, CT és MR működött. Akkor, fiatal radiológusként azt gondoltam, az is kihívás, hogy a kevésbé beteg embereknél, a legjobb technológiával, megfelelő időt és odafigyelést rájuk szánva, időt hagyva az emberekkel való beszélgetésre, keressük a szervi problémát vagy annak megoldását. Ha jól végezzük a dolgunkat, a betegek visszajárnak, ha rendszeresen követjük egészségi állapotukat, akkor személyessé válik ebben az ellátási formában is az egészségügy. Akkor, közel két évtizeddel ezelőtt, fiatal radiológusként vágytam egy ilyen környezetre. Ma a Bank Centerben sikerült ezt megvalósítanunk.