Introduction

Vélemények

Egészségügy bevásárlóközpontban?

Hogyan lehet  az egészségügyet közelebb vinni az emberekhez, miért fontos ez?

Kossuth Rádióban készült interjú vázlata

Terészetesen, amikor azt mondjuk, hogy „közelebb” kell vinni az egészségügyet az emberekhez, nem feltétlen a fizikai távolságot szeretnénk legyőzni.

Amikor betegek vagyunk, nagyon sok félelmünk és kétségünk van, mely a betegségtudatunkat tápálja. Nem szeretjük a betegséget, és éppen ezért nem szeretjük a köré csoportosult szolgáltatásokat sem, így nem szeretjük az orvosi rendelőket, a kórházakat, de még a patikákat sem. Nagyívben elkerüljük ezeket, amikor csak tehetjük. Csak akkor megyünk orvoshoz, ha nagyon muszály, és sajnos vannak esetek, amikor ez már késő. Egészségünk szempontjából a gyógyításon túl fontos szerepe van a prevenciónak, a szűrővizsgálatoknak, de mivel nem szeretjük az egészségügyet, ezért ezeket is halogatjuk, tologatjuk egyik hónapról a másikra, egyik évről a másikra, egészen addig, amíg végül betegek leszünk…

Ezt a lelki távolságot kell áthidalnunk, és ezért fontos, hogy „közelebb” vigyük az egészségügyet az emberekhez, úgy, hogy minden lépéssel a betegségtudat helyett az egészségtudatot tápláljuk.

Úgy gondolom, nagyon jó módja ennek, ha egy egészségügyi intézmény olyan, nem megszokott környezetbe kerül, ahol az emberek mindennapi életének a része lehet, például egy bevásárlóközpontba vagy irodaházba.

Természetesen a lokalizáció csak egy dolog, a számtalan eszköz közül, mely segítségével ezek a gátak lassan, de biztosam legyűrhetők. Komplex kommunikációval, melynek a tájékoztatás mellett része az edukáció is, nagyon sokat el lehet érni. Természetesen itt is vannak rövid  és hosszab távon működő eszközök. Többek között ilyen amikor egy hiteles ember is a cél mellé áll, és felhívja a figyelmet az egészségmegörzésre és a szűrővizsgálatok  fontosságára.

Ebből is látható, hogy a bszélgetés apropóját adó Euromedic Diagnosztika is több fronton próbálja elérni, hogy az emberek figyeljenek oda jobban az egészségükre. Egyrészt bevásárlóközpontban nyitotta meg legújabb központját, másrészt maga mellé állította Jakupcsek Gabriellát, aki mint a Euromedic Diagnosztika egészségügyi kampánynagykövete segíti ezt a munkát. Az ő hatására remélhetőleg sokan felfigyelnek majd az egészségtudatot erősítő üzenetekre.

Segít-e ebben a környezet, a rendelő kialakítása?Milyen egy ideális orvosi rendelő, hol helyezkedik el, milyen a kialakítása?

Az egészségügy rendkívül szerteágazó terület, és ezért szeretném leszögezni, hogy vannak betegségek, melyek nem kezelhetők kórházi, klinikai környezeten kívül. Ma Magyarországon nagyon kevés olyan magán kézben lévő komplex szolgáltatást nyújtó intézmény van, amely e nagyon súlyos betegségek kezelését fel tudja vállalni.

Egyéb esetekben az, hogy hol helyezkedhet el a rendelő, olyan szempontból fontos, hogy milyen könnyen megközelíthető. Rendelő választásnál kizáró tényező lehet, ha nehéz megtalálni vagy  nehezen megközelíthető.

Az előbb említett „közelség” szempontjából fontos, hogy olyan helyen is elérhetők legyenek egészségügyi szolgáltatások, ahol az emberek nem számítanak rá, vagy ahol a mindennapi életük ügyeit intézik. Úgy gondolom, hogy sokat segít, ha az ember egyébként természetes, mindennapi  közegében találkozik ezekkel a szolgáltatásokkal. És itt különösen a preventív, egészségmegörző szolgáltatásokra gondolok. Minél természetesebb közegében, minél gyakrabban találkozik az ember egészségtudatos üzenetekkel, annál könnyebben lesz nyitott ezekre.

Az elhelyezkedésre Magyarországon is sok példa van. Egészségügyi szolgáltatás a klinikán, kórházon kívül elérhető lehet bevásárlóközpontban, irodaházban, plázában, vagy akár bérházi függőfolyosón lévő lakásban is.

Az más kérdés, hogy az adott rendelő belülről hogy nézzen ki.A barátságos hangulat  például oldja a feszültséget, a professzionalizmust sugárzó környezet pedig növeli a bizalmat,  mindkét esetben az emberek nyitottabbak lesznek az egészségtudatos üzenetkere is.

Azon túl, hogy a rendelő belső kialakítása segítheti az egészségtudat építését, a rendelő, mint tárgyi környezet megkönnyíti az igénybe vevő páciens számára az egyébként nem-fizikai szolgáltatás értékelését, a cég azonosítását és egy másik konkurens rendelőtől való megkülönböztetését. Tehát nagyon fontos a rendelő megjelenése, az, hogy milyen belülről, milyen színeket használtak a kialakításnál, milyen a bútorzat és az eszközök állapota, mennyire kényelmes, otthonos és barátságos a váró és a vizsgáló hely. A várakozási időt – érzésre – lerövidítheti, ha szól a zene, magazinokat lehet olvasni vagy dvd-t nézni.

A Euromedic Diagnosztika a Mammut bevásárlóközponttal véleményem szerint jó döntést hozott. A központ közlekedési csomópontban van, megoldott a parkolási lehetőség, a központ belső atmoszférája egyszerre barátságos és professzionális. Másrészt a budai oldalon a lakosság számához képest arányosan kevesebb CT berendezés működik, így az itt élők számára is könnyebben elérhető ez a szolgáltatás.

 

Önök ebben adnak tanácsot vagy pontosan mivel foglalkozik a cége?

Az Első Magyar Egészségügyi Marketing Kft. kimondottan az egészségügyre specializálta marketing tevékenységét. Egy szűk szegmensre koncentrálva, magánklinikáknak,  gyógycentrumoknak, fogászati centrumoknak dolgozunk, kiemelt partnereink közé tartozik a beszélgetés apropóját adó Euromedic Diagnosztika. Ők például nagyon speciális szakterülettel, a képalkot ódiagnosztikával szeretnének csatlakozni az egészségtudatosság erősítéséhez. Központjaikban magánrendelés keretében országszerte elérhetők sorban állás nélkül a legkorszerűbb képalkotó diagnosztikai eljárások, mint pl CT, MR, Ultrahang vizsgálatok csontsűrűségmérés vagy röntgen.

Napjainkra már nyilvánvalóvá vált, hogy marketingtudás nélkül az egészségügyi magánvállalkozásokat nem lehet igazán eredményesen működtetni. A marketing alkalmazása mára már kényszerként jelentkezik, mert aki nem használja, az a piaci versenyben lemarad. Mint tudjuk „az egészség érték, a gyógyítás hivatás, a praxis pedig üzlet”, amit szakemberekre kell bízni.Az orvosok a napi munkájuk mellett nem képesek korszerű marketing ismeretekre szert tenni, illetve nem tudják hatékonyan alkalmazni azokat. Sokan külsős céget bíznak meg a marketing feladatokkal.

Az egészségügyi marketing speciális tudást és tapasztalatot kíván. A betegek különösen érzékenyek, kiszolgáltatott helyzetben vannak és sokszor már egy szalmaszálba is kapaszkodnak. Ezzel nem szabad visszaélni. Továbbá nagyon sok jogszabálynak kell megfelelni, speciális kifejezéseket kell használni, és így tovább.  A vevő neve például lehet páciens, beteg, kliens, ügyfél, attól függően, hogy az orvoslás mely területésől beszélünk. Cégem a Szinapszis piackutató céggel dolgozik együtt, mert számunkra fontos hogy döntéseinket piackutatási adatokkal is alátámasszuk, és ne megérzések alapján dolgozzunk.

Az egészségügyi marketing a vállalkozás egészére kiterjedő, a paciensekkel, való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállakozás irányítójának feladata, oly módon, hogy minden a résztevékenységben a marketingszempontok domináljanak.

Szűkebb értelemben viszont olyan tevékenység, amely a páciensek, igényeinek kielegítése érdekében elemzi az egészségügyi piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a páciensekkel, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a klienseket.

A rendelő elhelyezkedése, külső belső megjelenése, integrált marketing folyamatainak megtervezése, az általa küldött üzenetek megfogalmazása és ezeken kívül még nagyon sok dolog az, ami az egészségügyi marketing része, és ezek alkalmazása összességében hosszú távon eredményezheti azt, hogy az adott szolgáltatás egy kicsit közelebb kerül az emberekhez.

Ideális helyszín egy rendelőnek a bevásárlóközpont?

Ez attól függ, hogy a rendelő hogyan határozta meg a célcsoportját, és mi az a szolgáltatás amit kínál. Nem minden rendelő való bevásárlóközpontba.

Szintén kutatásokból tudjuk, hogy  a várókban órák óta ülő betegek szívesen mennének panaszaik kezelésére kényelmesebb és stresszmentesebb helyre. Ki ne szeretne otthonos, barátságos légkörű rendelőbe, egészségügyi központba menni ahol az egészségügyi dolgozóktól elvárt magas szakmai hozzáállás mellett,ráadásul professzionális gépekkel dolgoznak, és még várniuk sem kell a vizsgálatra.

Fontos hangsúlyozni, egy egészségügyi intézmény akkor is egészségügyi intézmény, ha egy pályaudvaron, vagy egy piacon nyílik. A bejárati kapun belül az egészségügyi dolgozóktól elvárt, magas szakmai hozzáállás kell, hogy uralkodjék, és a vizsgálóasztalon (-állványon) a Páciens ehhez méltó ellátást kell kapjon. Egy egészségügyi intézménycsak akkor kap működési engedélyt, ha a sűrgösségi hátteret illetve a gyors és szakszerű ellátást biztosítani tudja. Vagyis attól, hogy a rendelő helye mondjuk egy bevásárlóközpontban van, a páciensek által elvárt szakmai színvonalnak, valamint az orvosi és szakmai szervezetek által előírt szabályozásoknak meg kell felelnie.

Ez tőlünk nyugatabbra már elterjedt, bevett helyszín az orvosi rendelőknek?

Nemcsak nyugaton Magyarországon is természetes, hogy egészségügyi szolgáltatást magánrendelés keretében, a kórházi, klinikai környezeten kívül vesznek igénybe.

Ami talán nem hétköznapi, hogy a Mammut II. központban nagyon speciális egyészségügyi szolgáltatás került „civil” közegbe, és ez a képalkotó diagnosztika.

Szép számmal találunk egészségügyi központot bevásárlóközpontokban például az Egyesült államokban. Itt az amerikai nagyvárosok peremérn működő bevásárlóközpontok területén már régóta megjelentek az orvosi rendelők, amik eredetileg a kórházak sürgösségi osztályától vették át azokat az eseteket, amelyek nem igényeltek nagyobb beavatkozást.

A világ egyik vezető gyógyintézménye a  Mayo Klinika is expressz klinikákat hozott létre bevásárlóközpontban. De említhetnénk Csehországot is ahol egyre népszerűbbek a nagy bevásárlóközpontokban működő orvosi rendelők.

A Euromedic Diagnosztika 15 országra kiterjedő európai hálózatán belül is van több olyan központ, ami irodaházban vagy bevásárlóközpontban működik. pl Isztambulban is.

Az emberek szeretik, amikor egy torokfájás, egy oltás  vagy egy Ultrahang miatt nem kell a rideg, sokszor a betegségtudatot erősítő kórházba menniük, hiszen ezekben az esetekben elsősorban nem beteg emberekről van szó. Tehát mindaz ami Magyarországon szokatlannak számít, hogy civil helyszínen létesítenek egészségügyi centrumot Nyugat-Európában már nem számít újdonságnak.

 

 

Horváth Krisztina

Első Magyar Egészségügyi Marketing Kft

JELENTKEZEM A KÉPZÉSRE!

Legfrissebb hírek

További híreink

Első Egészségügyi Marketing